Frågor & svar
Här kommer styrelsen svara på vanliga frågor som de boende ofta har. Det kan vara allt från frågor rörande andrahandsuthyrningar till hur man tar loss lådorna från badrumsmöbeln.
Saknas nåt, hör bara av dig. Vi uppdaterar löpande, undan för undan, när nya frågorna dyker upp.
För att komma åt den informationen behöver du logga in på SBC Hemma.
Kontakta kundtjänst för hjälp på 0771-722 722 eller kundtjanst@sbc.se.
Vid frågor som rör månadsavier var vänlig kontakta föreningens ekonomiska förvaltare SBC. Om du exempelvis förlagt dina månadsavier eller vill anmäla autogiro får du själv kontakta SBC:s kundtjänst.
Telefon: 0771-722 722
E-post: kundtjanst@sbc.se
Att betala sin hyra med autogiro är bekvämt och du riskerar inte att missa betalningsdagen (förutsatt att du har pengar på kontot).
Enklast är att du anmäler autogiro via din internetbank.
Du kan även skicka mejl till kundtjanst@sbc.se eller ringa SBC:s kundtjänst på 0771-722 722, så kommer blankett skickat med posten.
Din lägenhetsförteckning som skatteverket behöver vid adressändring:
Markplan = enhetligt nr 1001 men olika bokstäver
Inne i huset = enhetligt bokstaven E men olika nummer
Bokstaven resp. det fyrsiffriga numret står på postfacken
Föreningens organisationsnummer är 769614-3416 och fastighetsförteckningen är Fålhagen 7:32.
Föreningen har ett gemensamt bostadsrättstillägg vilket täcker alla lägenheter i huset. Har du ett sådant tillägg via ett annat försäkringsbolag, så kan du säga upp det om du vill. De villkor som gäller för föreningens gemensamma bostadsrättstillägg hittar du i de två pdf dokument som finns längst ner på den här sidan. De finns även upplagda under Dokument i fliken Bostadsrättsförsäkring.
Brf Fålhagen 14:s försäkringsgivare är "FOLKSAM" tel. 08-772 80 20, foretagsskada@folksam.se
Skadereglering och sanering av skadedjursskador sköts av Anticimex tel. 0752- 45 10 00, kundservice@anticimex.se
Vid behov av orsaks-/ fuktbesiktning kontakta Anticimex: 0752- 245 16 17, www.anticimex.com/sv-se/formular/bostadsratterna/
Uppge vårt försäkringsnummer 51-2008 och Brf Fålhagens organisationnr 769614-3416.
Bostadsrätternas Fastighetsförsäkrings handläggs av "Söderberg&Partners" med kontaktuppgifter 08-700 51 70 och bostadsratterna@soderbergpartners
För att hyra ut i andrahand måste man få ett godkännande av styrelsen. För att göra en ansökan så fyller man i blanketten som man hittar under fliken Andrahandsuthyrning och går vidare under Ansökan. Fyll i blanketten och lägg i föreningens postlåda. Observera att det tillkommer en andrahandsuthyrningsavgift per kalendermånad. Avgiften tas ut per kalendermånad och läggs på din månadsavi.
http://falhagen.bostadsratterna.se/andrahandsuthyrning
https://falhagen.bostadsratterna.se/system/files/Ansokan_om_andrahandsu…
Om den som bor självständigt i lgh äger en andel i lgh behövs inget godkännande av styrelsen. Om inte, då är det en andrahandsuthyrning eller andrahandsupplåtelse, som det egentligen heter, som gäller oavsett om ägaren tar ut en hyra eller om det är en nära släkting som bor i lägenheten.
Nej. Det är inte tillåtet att hyra ut i andrahand utan styrelsens tillåtelse. Detta gäller även om man hyr ut utan att ta betalt. All form av uthyrning måste alltid godkännas av föreningens styrelse.
http://falhagen.bostadsratterna.se/andrahandsuthyrning
Säljaren är skyldig att se till att samtliga nycklar inkl. extranycklar överlåts till köparen. Köparen bör vara observant på detta, alltså att rätt antal nycklar överlåtits. Köparen har rätt att kräva låsbyte som bekostas av säljaren om antal nycklar inte stämmer med CERTEGO: s kvittenskort.
Vi i styrelsen samt CERTEGO själva rekommenderar att nyckelbytet sker hos CERTEGO ute hos dem Fyrislund. Detta för att slippa att problem uppstår, eftersom de då direkt kan kontrollera att rätt antal nycklar har blivit överlåtna. CERTEGO vill även ha koll på vilka som äger lägenheterna och detta blir svårt att kontrollera när nyckelbytet sker via mäklaren.
Ja. Boende kan tillverka extranycklar och byta lås själv, bara de kan styrka att de äger lägenheten och att de har med sig giltig legitimation.
https://falhagen.bostadsratterna.se/system/files/SERVICELAGE_0.pdf
Vid olika typer av service, exempelvis OVK:n (obligatorisk ventilationskontroll) som ägde rum i alla lägenheter våren 2013, behövs tillträde in till lägenheterna. Om man inte själv kan vara hemma under servicetillfället kan man ställa låset i serviceläge och på så sätt godkänna att man går in i lägenheten utför servicen när du inte är hemma. Se bifogad fil om hur detta går till http://falhagen.bostadsratterna.se/node/32
Om man bara säger Petterslundsgatan 14, alltså utan bokstaven A-U (alla inne i huset bor på E övriga på markplan har egen bokstav) så hittar de inte vår förening.
Vi i styrelsen vill klargöra att föreningen har ett avtal med Tele2 men då måste man uppge vilken bokstav som gäller på Petterslundsgatan 14. Vid eventuella problem kan ni uppge följande avtalsnummer; A- 122009.
Gå in o kika https://www.tele2.se/tv/tv-bas
Samtliga TV-kanaler som ingår i det kostnads- och abonnemangsfria basutbudet är digitala.
I dagsläget är det: SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV10, Kanal 11, TV12, TLC, Axess TV, ATG Live, National Geographic, Expressen TV och ev lokala kanaler.
Tele2 ingår även helt kostnadsfritt.
Anläggnings-ID för föreningen är:
735999100015072323
OBS: Varje enskild lägenhet har ett eget anläggnings-ID som står angivet på din el-faktura.
Ansökan sker genom blankett som du hittar under Dokument och vidare under fliken Parkering. Ansökan läggs i föreningens postlåda. Notera att det ibland är kö för att få parkeringsplats. Hör av dig till Karin eller någon annan i styrelsen för att få veta hur lång kö det är.
Ring ut vårt parkeringvaktsbolag "Protectus" på 018 12 23 30. De kommer då o bötfäller densamme.
Håll in den översta knappen som är direkt under det stora reglaget för tiden. Den måste hållas in ungefär 10 sekunder. Välj sedan 12 h eller 24 h genom att vrida på stora reglaget. Konfirmera med knappen under. Ställ sedan in tiden med reglage och konfirmera med knappen under.
Leverantören av lampan heter EGLO och modellen heter Palmera. Länken till produkten hittar du här: https://www.eglo.com/se/vaegglampor-palmera-87222.html
Ställ dig på en stege. Ovanför glaskupan finns det tre skruvar i en rund metallring. Lossa på dem, knepigt då mejseln måste vinklas uppåt och då slår i taket, och ta försiktigt emot kupan. Nu är det fritt fram att sätta i en ny lampa med stor sockel E27
Lådorna i badrumsmöbeln drar man först ut, lyfter den sedan uppåt och drar återigen ut men då med kraft.
Vi har färger från NORDSJÖ.
Vägg i hallen och rummet= S 0500-N
Tak i hallen och rummet=Standardvit helmatt 3
Tak i badrum= Vit våtrumsfärg
Alla snickerier som tex. socklar, fönsterkarmar och lister= S-0502-Y.
Märket och numret på den markisväv som endel lägenheter redan har är Sandatex 792-97 eller 0991-97 . Tibrings Markiser AB är ett företag som säljer och monterar dessa i Uppsala.
Svar: Det är föreningen som ansvarar för husets fasad. För att sätta upp en markis krävs det att det borras i fasaden och därför krävs det tillstånd av styrelsen innan markis sätts upp. Styrelsen bestämmer vilken färg och märke markisväven ska ha, Sandatex 792-97 eller 0991-97, och kan även rekommendera vem som ska utföra jobbet, Tibrings Markiser AB. I föreningens stadgar framgår att det måste vara enhetlig markisväv.
Om någon incident inträffar med markisen, exemplevis att den ramlar ner och skadar någon eller något, då blir föreningen ansvarig. Med anledning av detta brukar en förening anlita en entreprenör som utför jobbet.
Föreningen ansvarar inte för markisen ifråga inför medlemmen om den t.ex går sönder. Om detta sker blir Tibrings Markiser AB ansvarig som ger garanti samt försäkring på sina jobb.
Skadereglering och sanering av skadedjursskador sköts av Anticimex, kontakta dem på tel. 0752- 45 10 00 eller kundservice@anticimex.se Länk för beställning av sanering: www.anticimex.com/sv-se/formular/bestall-skadedjurssanering/
Vid behov av orsaks-/ fuktbesiktning kontaktar ni Anticimex på tel. 0752- 245 16 17, www.anticimex.com/sv-se/formular/bostadsratterna/
Uppge Brf Fålhagens organisationnr: 769614-3416 samt föreningens försäkringsnummer hos Folksam: 51-2008
Smörj gångjärnet nertill in till väggen på duschdörren. Spruta i lite låsolja eller 5-56, öppna och stäng sen dörren ett antal gånger så att oljan får gro in. Vips är oljudet borta.
Detta är en fenomen som drabbat nästan alla lägenheter. Karin, vicevärden, kan åtgärda det mot materialkostnad (har lyckats hitta reservdelar)och en symbolisk summa för arbetet. Alternativt anlitar ni en firma som byter ut dörrarna.
Det är enligt lag inte förbjudet att grilla på balkongen eller uteplatsen. Däremot måste man visa hänsyn till sina grannar och ta ansvar för säkerheten. Vi rekommenderar därför att grillmästaren/arna tar med sig grillen ut i parken på baksidan av vårt hus och sköter tillagningen av maten där.
Detta är ett vanligt problem. Det bästa är att byta ut spottarna mot led-lampor. Läs instruktion i bifogad länk. Observera att produkten i följande instruktion har utgått. Vi har efter det inte hittat nån med liknande dimension som passar. Gör du det, meddela oss i styrelsen då så uppdaterar vi instruktionerna.
https://drive.google.com/file/d/1EnwtLGv44XMvpqOv0hBCGNAV5rrySeLn/view?…
Själva fläktkåpan heter "Franke 215" och den är utrustad med en slang, som går bakom kryddhyllan, upp till kolfilterlådan ovanpå köksskåpet. Kolfilterlådan med dess slang har artikelnummer 1951.
I fördjupningen till lådan sitter en kolfiberkassett. Den är fylld med kolpellets vilket är utbytbart.
Tippa ut den befintliga kolpelletsen genom att öppna en vit lucka på ena kortsidan av kassetten.
Torka/diska den tomma kassetten. Se till att den är helt torr innan ny kolpellets fylls på! Kolpelletsen, som är förpackad i en påse, har artikelnummer 311.
Kan köpas hos ELON Bo Wahlgren i Gränbystaden. Har pratat med dem så de har numera dessa påsar hemma som standard.
Rekommendationen från Franke är att kolpelletsen i kassetten byts ut vart tredje år vid normal användning av fläkten.
Sen ska även filtret i gallret på undersidan av själva fläktkåpan, ovanför spishällen, rengöras med jämna mellanrum.
Klicka loss skyddsgallret och diska med fördel både fettfiltret och gallret i diskmaskinen. Montera sen tillbaka.
Detta rekommenderas att göra cirka en gång/månad. Är lätt och går fort att göra.
Donet som är en frånluftsventil heter KGEB 100 och fästramen i taket heter KGEZ.
Våra kranar heter FM Mattsson Garda o här behövs en ny insats, tillverkarens art.nr: 8591770
Klicka på länken som följer o investera en ny insats.
https://www.fmmattsson.com/sv/vara-produkter/ovriga-produkter/reservdel…
Här behövs det ett nytt keramiskt överstycke i blandaren. Blandaren heter FM Mattsson Garda. Klicka på länken nedan och investera sen ett nytt keramiskt överstycke. Montera o vips så slutar munstycket droppa.
Tillverkarens artnr 3590-0000
https://www.fmmattsson.com/sv/produktkatalog/?SiteId=9f4b5f4d-fec7-42a9…;
Kan beställas här : https://www.vvsobygg.se/fm-mattsson-keramiskt-kranoverdel.html